Stilul de orchestraţie al lui Wagner răsună fără îndoială prin sonorități ce ne amintesc de Walkirie în majoritatea lucrărilor unor compozitori precum John Williams, Jerry Goldsmith, Bernard Herrmann și mulți alții, fie că muzica lor acompaniază scene de luptă, imagini cu deschideri ample, scene epopeice sau de factura religioasă, fie că exprimă o stare lăuntrică a unui personaj.
Freamătul corzilor în jurul unei baze tonale, tensiunea alămurilor emanată parcă de ploaia de triluri ale secțiunii de lemne, tema repetitiva cântată de cei 6 corni la unison cu trombonii reprezintă parcă o rețetă wagneriana de orchestrație în majoritatea lucrărilor compozitorilor de muzică de film, în special în filmele de acțiune. Această rețetă a fost îmbogățită pe parcurs cu disonanțele, zbuciumul ritmic, căutarea parca a unui echilibru armonic din orchestraţiile lui Stravinski, cu superba ambiguitatea a relaţiilor și traseelor armonice ale lui Debussy, cu ingeniozitatea și inspirarea din realismul mediului înconjurător al lui Mahler, cu umorul și simplitatea Mozartiana, cu dramatismul, seriozitatea și claritatea lui Beethoven. Mai pe scurt spus compozitorul de muzică de film are la îndemână absolut toate mijloacele de expresie deja cunoscute, pe care, îmbinându-le și aducându-și geniul propriu creează un nou stil de compoziție caracteristic fiecărui artist.
Am numit acest nou capitol “Perioada modernă” pentru a diferenția doua dintre marile epoci ale creației de muzică de film, în această epocă așa-zisă modernă compozitorul nu numai că îmbina cu măiestrie arta orchestrației cu muzica electronică sau cu cea cântată de grupuri rock sau pop “electrice” dar încearcă și o incursiune în muzica etnică universală, aducând în actualitate structuri modale, instrumentații, sonorități vocal-instrumentale dintre cele mai arhaice. Deși aceste rafinamente muzicale etnice erau folosite și de clasicii muzicii de film, aceștia, totuși, se rezumau numai la a sugera parfumul muzical al anumitor etnii păstrând structura muzicala cultă. În creația compozitorilor moderni de film scenele muzicale cu substrat etnic sunt interpretate integral de către soliști și instrumentiști populari păstrându-se toate particularitațile stilului autentic, rezultatul fiind integrarea unei muzici arhaice etnice în structura moderna a orchestrei simfonice. Sonoritățile sunt astfel impresionante, de un dramatism tulburător, păstrând valorile autentice de o bogație inepuizabilă ale muzicii popoarelor. Modalismul și tonalitatea se întâlnesc pentru a crea în cadrul aceluiași film o atmosfera muzicala unică și puternică, ba chiar la unii compozitori mai prolifici cum sunt Mark Isham sau Howard Shore putem întâlni politonalism si polimodalism. Howard Shore, în filmul Stăpânul inelelor, foloseşte o serie de teme modale pe care le îmbracă într-o orchestrație tonală. Ritmul propriu zis al percuțiilor integrate parca în efectele sonore ale sound-designului crează poliritmii.
Astfel apar în cadrul orchestrei simfonice instrumente arhaice ce-i colorează sonoritatea. Voi da câteva exemple de instrumente muzicale etnice care sunt extrem de folosite in creația modernă de muzică de film.Duduk-ul, instrument străvechi (aproximativ 3000 ani) original din Armenia, orientul mijlociu și Bulgaria, are aproximativ 40 cm lungime, un sunet suav ușor inchis, registru mediu și in general de putere mică. Dudukul este înzestrat cu o ancie dublă, un registru de o decimă și are diferite acordaje dintre care cele mai folosite sunt cele in re, mi și la. Integrat în mixaje orchestrale poate suna ca un instrument de talii enorme. Sunetul său este dramatic, trist. Dudukul este instrumentul asociat de cele mai multe ori etniei armeniene. Foarte prezent în creația compozitorilor Hans Zimmer și John Debney.Zurna – instrument original din orientul mijlociu, Asia mica, este un strămos al oboiului fabricat din lemn de cais. Zurna are 8 orificii dintre care unul schimbă octava și este un instrument cu ancie dublă. Sunetul generat este unul strident și precis, țipator, folosit în sublinierea stărilor de agonie, teamă, neliniște dar și de însingurare, tristețe. În muzica popoarelor este folosit și ca instrument de funerarii.Bansuri Fluier original de pe continentul Indian considerat din vechime un instrument divin ce are efecte magice, taumaturgice folosit în arta divinației. Este fabricat din bambus și este prevăzut cu șase sau șapte găuri. Bansuri are un sunet înălțător, strălucitor, optimist, romantic. Instrumentul este construit în mai multe dimensiuni între 35- 60 cm.Shakuhachi –fluier original din Japonia. În trecut era folosit de călugării budhiști în arta meditației. Este confecționat din bambus, are aproximativ 55 de centimetri lungime și este prevăzut cu cinci găuri acordate într-o scară pentatonica. Registru sonor mediu, construcția fluierului cât și schimbarea unghiului de suflare permit instrumentistului să facă salturi intervalice dintre cele mai inedite, realizând efecte sonore deosebite.Ney – fluier pastoral antic original din Persia, Arabia, orientul mijlociu. Este cunoscut de aproximativ 5000 ani fiind descris în imagini din picturi găsite în piramidele egiptene. În trecut se fabrica din lemn de arundo donax. În prezent poate fi fabricat si din metal, plastic sau lemn. Are un sunet asemănător cavalului, șase găuri plus una de schimbare a octavei și un registru de aproximativ trei octave.Bansuri Fluier original de pe continentul Indian considerat din vechime un instrument divin ce are efecte magice, taumaturgice folosit în arta divinației. Este fabricat din bambus și este prevăzut cu șase sau șapte găuri. Bansuri are un sunet înălțător, strălucitor, optimist, romantic. Instrumentul este construit în mai multe dimensiuni între 35- 60 cm.Ney – fluier pastoral antic original din Persia, Arabia, orientul mijlociu. Este cunoscut de aproximativ 5000 ani fiind descris în imagini din picturi găsite în piramidele egiptene. În trecut se fabrica din lemn de arundo donax. În prezent poate fi fabricat si din metal, plastic sau lemn. Are un sunet asemănător cavalului, șase găuri plus una de schimbare a octavei și un registru de aproximativ trei octave.Fluier irlandez- Este un fluier travestier original din Anglia acordat în re, mi, do, sib, putând cânta o scară pentatonică. Are un sunet liric și magic, de multe ori este asociat imaginilor de poveste sau a peisajelor pitoreștiRag Dung – este un străvechi instrument ritualic tibetan. Confecționat din alamă, poate avea formă dreaptă sau încovoiată și o lungime de mai mult de un metru. Sunetul său este o combinație de sunet de bucium și muget de cerb. In funcșie de tensiunea buzelor produce sunete ample, rezonante ce pot induce stari profunde. Rag Dung-ul se foloseste in grupuri de 2 sau 3 instrumente la care se cântă ținând pedale sonore. Este foarte folosit în filmele epice, de exemplu în Stapânul inelelor de Howard Shore.
Bar violin este un instrument electroacustic original din India, asemănător violei da gamba. Are o sonoritate caldă, romanțioasă între violoncel și violă, Se mai numește și vioara bas (nu am fotografie). Deși de multe ori sonoritatea sa este asemănătoare din punct de vedere al timbrului cu cel al violoncelului, registrul este mult mai acut decât al acestuia. Am putea spune o viola cu sunet de violoncel.
Sitar – instrument original de pe continentul indian a fost introdus în muzica pop a anilor 50 de către grupul Beatles. Face parte din familia luthei care de-altfel este o strămoașe a lăutei românești. Are șase corzi dintre care trei sunt folosite ca pedala de acompaniament (pedala armonică) și celelalte trei pentru a cânta melodia. Gâtul foarte lung al sitarului este prevăzut cu taste metalice mobile ce pot fi deplasate si refixate dupa preferințe. Corzile sunt ciupite cu o pană de metal sau din os. Cutia de rezonanță crează armonice cu un sunet dulce, precis și mătăsos, glisandourile executate pe acest instrument dau un efect sonor magic.
Tamboura – instrument cu corzi ciupite original din nordul Indiei. Foarte asemănător Sitarului.
Sarangi– Instrument cu corzi frecate original din India.
Este considerat de maieștrii ai genului unul dintre cele mai greu de acordat și de practicat instrumente indiene (are aproximativ 40 de corzi).
Sunetul său se aseamănă cu sunetul vocii umane, fiind capabil să imite unduirile ăi ornamentele vocale gamakas. Poate din acest motiv repertoriul de sarangi este unul quasi vocal.
Trei dintre cele 40 de corzi sunt frecate cu arcușul, celelalte corzi servesc la îmbogătțrea coloritului sonor avand rol de corzi simpatetice de rezonantă. Se spune despre sarangi că poate avea sute de culori sonore.
În duet cu bansuri crează o ambiantă sonoră absolut magică.
Dirluba- este un instrument ce face parcă legatură între Sitar și Sarangi.
Construcția sa este o evidentă combinație între gâtul Sitarului și corpul Sarangiului.
Erhu – Instrument original din China. Erhu este folosit ca instrument solo atât în grupuri instrumentale mici cât și în orchestre mari. Este prevăzut cu doua corzi din mătase , sunetul producându-se prin vibrația cutiei de rezonanță ce este facuta din piele de piton, în urma frecării corzilor cu un arcus de lungimea instrumentului. Este un instrument arhaic atribuit de unii specialiști tot familiei luthei. Este confectionat din lemn de sandal roșu sau lemn de padauk. Lungimea instrumentului este în general de 81 de centimetrii iar a arcusul tot de atația. Sonoritatea erhu-ului este greu de exprimat in cuvinte, sunet surd imprecis asemanator viorii trompeta dar cu sonorități mai mătăsoase.
Shamisen – Instrument cu corzi ciupite original din Japonia. Poate fi comparat ca talie cu banjo-ul. Gâtul este foarte lung fără taste, cu trei corzi din mătase acordate la octava ce sunt ciupite cu o pană. Corpul din lemn are forma unei tobe cu fața de piele. Sonoritatea sa este cunoscuta pentru ușoară zbârnâială ce o da coarda gravă ce trece peste un mic nod de lemn.
Santoor – Santur Instrument original din orientul mijlociu (Santur) și din India (Santoor). Este un instrument trapezoidal confecționat din lemn de alun cu aproximativ 72 de corzi de oțel ce sunt lovite cu două bețe din lemn curbate la cap. Se aseamănă foarte mult cu țambalul având însă o vibrație mai strălucitoare, mai puțin incordată ca a țambalului, poate și datorita faptului că nu are pedale. Muzica ce poate fi cântată la santoor este asemeni celei cântate la harpa sau pian.
Gaduka – Instrument cu corzi frecate original din Bulgaria, ce are forma unei cobze mai alungite. Sunetul se obține prin frecarea cu un arcuș de aceași lungime cu a instrumentului. Sunetul este acut, strident, după cum spune și numele instrumentului care in bulgara înseamnă bâzâietoare. Corpul instrumentului este sculptat în lemn în forma cobzei Este echipată cu trei sau patru corzi pe care se cântă melodia și alte zece corzi simpatetice de rezonanță
Instrument stravechi cu corzi ciupite original din orientul mijlociu (Oud). Denumirea europeană de Lute provine din arabicul Oud articulat l’Oud. În România este cunoscut sub numele de Lăută, instrument popular de mare răspândire.
Tablas – Instrumente de percuție originale din India . Sunt confecționate de regulă la dimensiuni diferite pentru a putea fi alcătuite diferite configurații sonore. Corpul este confecționat din lemn de teak, membrana este din piele de vacă. Tobele sunt acordate în general în jurul unei tonice (toba principală) completând spectrul sonor prin acordarea altor tobe la dominantă, subdominantă și la alte sunete dorite în contextul muzical. Prin lovirea feței de piele în diferite puncte strategice cu degetele sau palma se poate obține o gamă largă de sunete și efecte sonore. În muzica de film se folosesc pentru a sublinia ritmul alert și frenetic al unei urmăriri, starea de razboi etc.
Thundersheet este un instrument încadrat de cateva decenii în orchestra simfonică modernă. Este defapt o foaie de tablă subțire care prin scuturare sau prin frecarea cu un ciocan de percuție poate scoate sunete ce se aseamana cu zgomotul produs de furtună, de fulger, poate sugera crescendo-uri dramatice, efecte sonore unice.
Cu cât foia de tablă este mai mare cu atât sunetul este mai impunător. Pentru ca thundersheet-ul să sune cât mai sugestiv el trebuie incălzit inainte de reprezentație prin ușoare ondulări și scuturări.
Tongue Drum – Instrument străvechi de origine africana dar întâlnit și în Asia și America de sud. Face parte din familia instrumentelor idiofonice și este un posibil strămos al lamelarului (lamerphonul). Este confecționat din lemn de teak sau alt lemn de rezonanță, prin crearea unor lamele de lemn decupate intr-o placa de lemn fixata pe o cutie de rezonanță din lemn. Tongue drum-ul poate fi acordat în diferite configurații, în scări pentatonice sau diatonice, în funcție de complexitatea instrumentului. Sunetul său este asemanator marimbei avand în plus armonice exotice ce difera de la un
Udu – Instrument de percuție de origine africană. Udu este, de fapt, un vas de apă tradițional căruia i s-a făcut un orificiu. Instrumentul era preferat de femeile africane care îl foloseau ca instrument de ceremonie. Fiind confecţionat din ceramica udu poate fi acordat în funcție de dimensiunile sale pentru a crea diferite configurații sonore. Prin acoperirea orificiului cu mâna și descoperirea lui imediat dupa lovirea vasului se pot obține sonorități dintre cele mai inedite, glissando-uri și note muzicale precise.
Darbuka – Instrument străvechi de percuție original din orientul mijlociu. Este confecționat în mai multe dimensiuni din lemn sau din alamă având o față de piele. Lovirea se face cu degetele sau cu palma și, deși este un instrument folosit ca susținere ritmica, darbuka poate avea în unele situații și roluri de melodist putând interpreta melodii compuse din trei sau chiar patru sunete. Darbuka este sonoritatea absolută a ritmului oriental, îl putem recunoaște în aproape toate coloanele sonore care sugerează muzica orientului.
Trimite mesajÎnapoiNu poți trimite un mesaj fără conținut!Nu este permisă folosirea de cod HTML in mesaje.Mesajul nu a fost trimis din motive de securitate. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Va rugam sa ne contactati prin email pe adresa office@sunphoto.roMesajul nu a fost trimis din motive de posibil spam. Ati trimis prea multe mesaje in ultimul timp.A apărut o eroare în timpul trimiterii mesajului. Vă rog încercați din nou.Mesajul a fost trimis.